There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

9/10: Det är inte synd om indiern. Eddie Meduza på bakrutan. Galleri med Mr J.


9 October 2007:

Indiern ligger kvar i gången på övervåningen på Sheremetyevo-flygplatsen i Moskva.
Det är verkligen helt sjukt.
Han har legat där drygt ett år nu.

När jag åkte från Moskva i slutet av förra veckan fick jag också bekräftat att han är indier.
För första gången pratade jag nämligen med honom.
De senaste gångerna jag sett honom har han suttit mumlande alternativt högläst Moscow Times och jag har faktiskt varit lite orolig för att han börjat bli tokig.
Jag tycker dock inte lika synd om honom längre.

Det är svårt att bedöma åldern på en indier som bott på ett liggunderlag på Sheremetyevo ett år, men jag gissar att han är i 50-årsåldern och när ställde frågan "varför" svarade han:
"Jag väntar på svar från FN."
Var vill du då?
"Till Europa", var det snabba och - naturligtvis - givna svaret.
Jag förstod direkt att allt inte stod rätt till.
Jag frågade varför han inte söker visum till Ryssland, men då mumlade han bara något obegripligt "om myndigheter".
Varför reser du inte tillbaka till Indien då? frågade jag och jag var redan då säker på svaret:
"I have some problem there."

Någon som är förvånad?!
Ytterligare en "kriminell" / "människa med problem" / "oduglig" människa som inte vill annat än till Europa.
Precis som det inte finns nog med sådana i Europa redan.
I Indien blir man heller inte politiskt eller religiöst förtryckt, det finns alltså inga som helst asylskäl, så uppenbarligen står inte allt rätt till med denne flygplats-indier.
Och det är klart, bor man och tillbringar all tid sittandes och liggandes på ett liggunderlag på en Moskvaflygplats är det inte direkt någon kandidat till Nobelpriset vi talar om.
Ryssarna upptäckte sannolikt detta direkt och har antagligen därför inte gett honom något visum. Nåväl, det ska bli spännande att följa utvecklingen.
Dock.
Tror inte att FN högprioriterar detta ärende.
Var på ett förbaskat trevligt bröllop i den svenska fjällvärlden i helgen.
"Krogparet" som varit tillsammans hur-länge-som-helst och som är som gjorda för varandra gjorde nu också formellt slag i saken att de ska leva resten av sina liv ihop, vilket i och för alla redan visste.

Imponerande organsierat, bra mat, god sprit, trevligt umgänge och fullspäckat program... det är sällan den här spalten är så generös i omdöme och beröm, men så var det.
Coolast: Vi var ju i Dalarna och naturligtvis åkte brudparet från kyrkan i en raggarbil.
På bakrutan satt klistermärket: "Eddie Meduza - Rock´s Forever".
Världsklass, helt enkelt.
Enda problemet var resan till och från Sälen. Fartkameror överallt.
Föraren klarade sig nog ifrån att fastna på bild både på upp- och nervägen, men däremot känns det som att det kommer att finnas ett ganska stort galleri med bilder på Mr J, som satt i passagerarsätet.
Jag blir bara mer och mer övertygad om att Cate Blanchett och hennes make ligger bakom deras dotter Madeleines försvinnande.
Som jag skrivit tidigare; titta på bilderna på fru Blanchett.
Det där är ingen förtvivlad och "förstörd" mor.
Dödsstraff är det enda rätta.

Var på Bajen-Helsingborg igår. Vi torskade och domaren bröt matchen för att det kastats in saker på linjedomaren.
Det är inget jag försvarar.
Men.
Stämningen var god och anledningen till att det kastades in några mynt och enstaka tändare berodde på två tveksamma offsidesituationer.

Och detta var INGET jämfört med "förr i tiden" eller jämfört med hur publiken till Sveriges äckligaste förening beter sig på Råsunda.
Där bryter dock inte domarna några matcher.
Men å andra sidan sitter inte Bajen i samma lokaler som Svenska Fotbollförbundet, vilket ju råttorna gör.

3 comments:

Anonymous said...

Tycker det låter lite konstigt att han kunnat stannapå flygplatsen så länge! Är det för han anses va på internationell mark?

Pedro said...

Eddie Meduza - Rocks's forever! Coolt.

När det gäller indiern så är det väl sådana som han som gett Ryssland en stor hit i år, en hit som i Sverige aldrig skulle kunna blivit en hit eftersom den skulle anses vara rasistisk, eller åtminstone invandrarfientlig.

Hur som helst, när hösten kommer är det alltid skönt att tillhöra den grönvita skaran. Handboll och bandy, då kan alla andra slänga sig i väggen...

Six Pints of Bitter said...

En flygplats är ju lite som ingemansland... och således kan han ju stanna där. Efter passkontrollen är han ju i Ryssland.
Han ligger nog bra där ligger.

Vilken hit menar du?