There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/10: "Värsta trafikdagen". Sju timmar till Sthlm. Ladaförare sköt tre. Svampförbud i Holland.

13 October 2007:

Kom tillbaka till Moskva tidigare i veckan och var lycklig över att jag missade måndagen.
Det hade regnat.
Det innebär många olyckor.

Ni som läser den här spalten vet om trafiksituationen i Moskva och alla bisarra och timtals stillastående köer.
Jag trodde också att jag hade upplevt allt.
Tydligen inte.
Enligt lokala medier var måndagen den enskilt värsta trafikdagen i Moskvas historia.

Det regnade alltså, bara.
Jag bävar för snön.
Snö innebär alltid olyckor och oändliga köer. Och det blir garanterat värre i år än tidigare eftersom Moskvas bilpark har ökat med ytterligare några hundratusen sedan förra året.

Det spännande i Allsvenskan hemma i Sverige och eftersom Bajen inte har med toppstriden att göra, så kan jag lugnt följa dramatiken från sidan om.
Det pratas läggmatch från aikåååå:s håll eftersom man inte vill "hjälpa" Djurgården att vinna SM-guld.
Jag kan förstå det snacket. Man vill ju aldrig hjälpa den största konkurrenten.
Det som irriterar mig något oerhört är dock att aikååå överhuvudtaget är delaktigt där uppe.

Jag tål verkligen inte den klubben, vad den står för och framför allt vad den gör med - annars någorlunda normala - människors förstånd och logik.
Jag berätta en story om detta i nästa inlägg.

Plåtslagaren åkte med oss upp till den svenska fjällvärlden förra helgen.
Det gick - som ni förstår - smidigt och snabbt.
Tillbaka till Stockholm åkte han med några andra bröllopsgäster, poliser till yrket.
Det tog sju timmar!!!

Då kom han inte ens till Stockholm utan bara till Uppsala.
Det var nästan dubbelt så lång tid som vi behövde till Stockholm.
Det är skillnad på chaufför och chaufför.

Tillbaka i Moskva åkte Plåtslagaren på nästa motgång. På grund av ombyggnaden av Sheremetyevo hittade han ingen parkeringsplats utan ställde sig på vägen utanför ett hotell.
Bilen stod kvar, dock utan vindrutetorkare!!!

Vad tycker ni om det här då?

It's been a perilous week for city pedestrians, even by Moscow's notorious standards.
A driver in central Moscow ended an argument with three pedestrians by shooting them and trying to flee, a city police spokeswoman said.
Meanwhile, police were still trying to establish the identity of the driver of a BMW equipped with a flashing blue light who killed a pedestrian on a central Moscow crosswalk.

Monday's shooting happened after an argument broke out between the driver of a Lada and three young men crossing the street, after which the driver shot each of them with an air pistol, injuring them but not critically, the spokeswoman said.
There were conflicting accounts about what exactly prompted the argument.
An unidentified police official told Izvestia that the driver had been in a hurry and driven up on the sidewalk to avoid traffic.
"Some young men wouldn't let the car pass, and the driver began to honk his horn," the official said in comments published Tuesday.
"The young men didn't react. A squabble turned into an all-out argument. The driver of the Lada pulled out the pistol and opened fire."

Holland ska förbjuda försäljningen av så kallade magiska svampar. En "turistattraktion" försvinner, vilket inte gör något.
Jag är nämligen emot legalisering av allt som är dåligt.
Jag menar, varför ska man legalisera ytterligare något skadligt när sprit och cigaretter redan är lagligt.
Folk jag träffat pratar dessutom konstigt och om konstiga saker efter att de bekantat sig med dessa svampar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Du menar alltså att psilocybinsvampar är just SKADLIGA? Vad grundar du det påståendet på?

Six Pints of Bitter said...

Hmmm... nja, jag vet inte hur skadliga de är.
Det jag vet är dock att det inte är bra.
Och det räcker för mig.