There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/10: Svart man efterlyst i Moskva. Fortkörningsböter. F d president. Stundar ryskt val.

30 October 2007:

Läser om att polisen i Moskva letat efter stor svart man på två meter från Kamerun.
Killen har - åtminstone - den senaste månaden utgett sig för att vara amerikansk diplomat, men även ägare av ett basketlag samt byggnadsarbetare(!).
Man förstod ganska snabbt att polisen skulle hitta kamerunen. Moskva må vara en av världens största städer, men det kan gå både en, två och tre veckor utan att man ser en enda svart människa på gatorna.

Polisen hittade också snart Tian Voja Yannick Luther eller William Luther (det är oklart vilket av namnen som är det rätta) i en lägenhet i västra Moskva, men först efter att han dessutom hade rånat en dagestansk affärsman på 100 000 euro.
Hmmm... man kan ju fråga sig hur Mr Luther tänkte här?
Som sagt, få saker här i världen torde vara enklare än att hitta en svart tvåmetersman från Kamerun i Moskva.

Bra sms: "Känns lite konstigt. Om ett år har jag ingen aning om hur Allsvenskan slutade, ingen koll på finska Honkas slutplacering."
Detta apropå mitt och golfskribentens beslut att lägga av med fotboll efter nästa sommars EM-slutspel.
Dock.
Min investmentspolares förslag om ett tidsbestämt uppehåll lockar. Jag måste erkänna det.

Plåtslagaren försöker intala mig att han åkt dit för fortkörning utanför Moskva på 90-väg.
Jag är skeptisk och misstänker att det har att göra med resan till Sälen nyligen:
1) för att han saknar bevis och hävdar att han, som alla andra, betalade på plats,
2) för att han kör en motorsvag Mitsubishi,
3) för att han vanligtvis, jämfört med vissa andra, kör likt en "flygvärdinna" och sannolikt inte skulle komma upp i de hastigheterna.
4) ryska trafikpoliser stoppar - oftast - folk på 60-vägar och mer sällan jagar de bilister på 90-vägar.

Den första "bortförklaringen" kan jag köpa. Vi är ändå i Ryssland.
Orsakerna 2, 3 och 4 väger dock tungt som "bevis" mot Plåtslagaren.
Men man vet ju aldrig... större under har skett.

IFK Göteborg eller Djurgården... det var som att välja mellan pest och kolera.
Jag har framför allt extremt svårt för Sveriges dörrmatta (där man torkar av skorna innan man kliver in i Sverige), men när de nu ändå vann...
... var det lite småkul att se hur deras tyngsta huliganer lyckades få på - åtminstone - två av spelarna den firmans t-shirt.

Som vanligt dock... media och Fotbollssverige kan inte se det som den "civila olydnad" det var, utan gör istället en stor affär av det.

Tragiskt.

Har en annan polare... som gjorde ett kap den gångna helgen, milt uttryckt.
Jag ska hålla hans identitet hemlig... men han hade en synnerligen intim natt med en släkting till extremt känd före detta president.
Heders.

Peking har varit klart för allsvenskt spel i flera veckor och i lördagskväll firades detta.
När Peking vann SM-guld 1989 bodde jag fortfarade där och om jag minns rätt var det typ 250 personer som kom till Tyska Torget för att fira detta SM-guld.
I lördags kom tydligen över 10 000 för att fira segern i Superettan.
Tiderna förändras, sannerligen.

Det stundar parlamentsval i detta väldiga land. Enligt opinionsmätningarna ser det idag ut som att endast ett parti kommer in i duman (parlamentet).
Detta alltså 2007.
Så populär är en viss person som ska leda detta parti efter att han stigit ned från sitt nuvarande jobb.
Eller också finns det andra orsaker. Bedöm och döm själva.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

No comments: