There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

1/11: Chock - indiern är borta. Pluggar tågtidtabeller. Mer och fler Lucky Luke-straff, tack.


1 November 2007

Jag är chockad... det är inte ett för starkt uttryck för mitt tillstånd just nu.
Titta på bilden här intill.
Något saknas.
Indiern som legat - ocb bott - på Sheremetyevoflygplatsen i Moskva i över ett år är försvunnen.

"Gone". Borta med vinden. Avlägsad.
Vad vet jag... mer än att gången där han legat/suttit och läst Moscow Times varje gång jag sett honom numera är tom.
Den minnesgode läsaren minns att jag pratade med honom förra gången och jag var lite bitter för att han ville till Europa och för att han hade "problem" hemma i Indien.

Kanske kom han på andra - visare - tankar efter att jag pratat med honom och han har åkt hem till Indien för att ordna upp sitt liv.
Kanske ordnade FN de där pappren han väntat på i över ett år.
Kanske fick han visum till Ryssland.
Vad vet jag...

Jag snokade lite med personal på flygplatsen, men fick ingen ledtråd var han tagit vägen.
Jag kommer att sakna honom, men oavsett vad som skett, så var nog det bästa att han inte är kvar med sitt liggunderlag på Sheremetyevo.
Han började trots allt att bli "tokig" de senaste gångerna jag såg honom... högläsande, mumlande, flackande blick och osammanhängande tal.

Men om någon har koll på hur man kan spåra upp en indier (jo, jag vet att det finns rätt många av dem), som jag tyvärr inte vet namnet på, så får ni gärna höra av er med tips.

Fotbollssäsongen i Sverige är över. Det enda som grämer mig var att Bajen endast kom två futtiga poäng efter aikååå... ni vet den där klubben från Solna, som enligt de själva, är landets i särklass största och bästa klubb.
Jag betonar... "enligt dem själva".

Sepp Blatter och Fifa har beslutat att skippa rotationssystemet för arrangörskapet av fotbolls-VM.
Ursprungligen var det Asiens eller Australiens tur att ha VM år 2018 och det var en anledning till att jag och golfjournalisten ska lägga av med fotboll nästa sommar.
Det är dock tveksamt om denna ändring kommer att påverka något just nu.
Jag menar, det är ju rätt långt kvar till år 2018 och det hinner, som det det så fint heter, rinna mycket vatten under broarna tills dess.

Plåtslagaren fortsätter att intensivt hävda att han åkt dit för fortkörning.
Ja, han hävdar det så övertygande att jag snart börjar tro honom.

Ryssland är ett jätteland när det gäller spårbunden trafik. Tågnätet är oerhört väl utvecklat och tåghistoriken är rik.
Med tanke på vad jag ska ägna mig åt efter nästa sommar, så har jag nu börjat plugga tågtidtabeller från Moskva.

Jag har börjat i en rätt liten skala och koncentrerar mig på Kurskaya (Kursk-stationen) för att se hur det känns.
Ja, i liten skala... det finns nämligen nio järnvägsstationer bara i Moskva.

Den före detta engelske bonden som numera är Art Director på en av Moskvas största reklambyråer har varit i Slovenien.
Närmare bestämt vid den slovenska kusten.
Han tyckte att det var så bedårande vackert att han "glömde" att gå (det är inga avstånd att tala om) till kustens huvudort, Portoroz.
Istället svängde han höger från hotellet till pittoreska Piran varje gång han gick ut.
Jo, engelsmän är konservativa.

Flög för övrigt med Finnair idag. Jag behöver inte tala om att det var milsvid skillnad jämfört med SAS.
Stort plan (Airbus), service (leende flygvärdinnor), tilltugg ombord och jag kunde ha både jackan och datorn på sätet bredvid mig utan att bli utskälld av en rabiat flygvärdinna.
SAS är verkligen ett sjukt dåligt företag.

Läser att de arabiska terrorister som sprängde tåg i Madrid för tre år sedan fått sina domar.
Det blev i flera fall rena rama Lucky Luke-domarna... ni vet, bröderna Dalton som oftast döms till några hundra års fängelse varje gång.
Kräken som fick hårdast straff i den här rättegången dömdes till mellan 34 000 och 43 000 års fängelse.

Otroligt bra. Jag är en stor vän av hårda straff och önskar att fler länder införde Lucky Luke-straff.
De dömda kräken fick nämligen 25-30 års fängelse för varje död och skadad i dåden.
Dock.
Det negativa och sorgliga i sammanhanget är att de dömda enligt spansk lag endast kan avtjäna max 40 år i fängelse.
Jag har också fullaste sympati för de anhöriga som är besvikna att inte alla 28 åtalade kräk dömdes lika hårt.
18 av de åtalade fick nämligen bara fängelse mellan tre och 18 år och sju friades helt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: