There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

26/11: Vem har sett Bojan Djordic spela live? Kroater överösta av presenter i Moskva. "Merca" med kristaller. Piskrapp.


26 November 2007:


Folk som känner mig vet att jag är anglofil, när det gäller fotboll alltså.
Stor älskare av engelsk fotboll och engelska landslaget.
Men.
England ska skämmas. Och framför allt FA, som sparkade Sven-Göran Eriksson.

Man kan visserligen aldrig sia om fotboll... men Svennis hade inte missat EM om han hade varit "in charge of England".
Englands olycka blev istället Rysslands lycka och folk i Ryssland verkar också ha förstått att det är tack vare Kroatien som Ryssland spelar EM kommande sommar.
På något annat sätt kan man väl inte förklara att kroatiska ambassaden, kroatiska turistbyrån och en kroatisk restaurang i Moskva blivit överöst av blommor, presenter, tack e-post, tack-telefonsamtal och annat.

Tydligen var det fler ryska fans utanför kroatiska ambassaden än vad det var som mötte det ryska laget när de kom hem från Andorra.

Coolast på den gångna helgens Miljonärsmässa i Moskva var nog en Mercedes för $350 000 prydd av Swarovski-kristaller.
I en tidningsintervju berättar en säljare från helikopterföretaget Aviamarket om vikten av att vara representerad på Millionaire Fair.
De senaste fyra åren har företaget sålt över hundra helikoptrar till priset av $600 000 per helikopter.

Hon, jag och alla andra är dock fullständigt övertygade om att antalet hade varit hur-många-gånger-som-helst högre om att det bara hade varit tillåtet att flyga över Moskva.
Men det är kanske tur att förbjudet finns.
Jag skulle nog inte vilja uppleva köer liknande de på på gatorna, vägarna och i tunnelbanan även i luften.

Mitt Cska Moskva mot PSV Eindhoven i Champions League i morgon. Vi har gett bort två vinster, så det är dags för seger nu.
Senare i veckan ska jag på en krogöppning, en krogfödelsedag och i helgen är det parlamentsval.
Det blir en busy vecka.

Nu består visserligen 75-80 procent av allt material i kvällstidningarna av lögner och/eller grova skarvningar.
Men har den där Linda Skugge något liv värt namnet egentligen?
Maken till skadade åsikter får man leta efter.

Den här spalten är ingen vän av det svarta laget från Solna.
För en tid sedan gjorde man åter en "klassvärvning".
Jo, det är nämligen så att aikååå ALLTID gör klassvärvningar.

Den här gången har man slagit till och värvat Bojan Djordic.
Ja, samma kille som - enligt media - alltid varit en supertalang, men som i själva verket ALDRIG fått ett heltidskontrakt eller ens fått förlängt lånekontrakt.
Senast så gjorde han sig omöjlig i den hopplöst oglamourösa Championshipklubben Plymouth.

Innan dess var det Glasgow Rangers, Röda Stjärnan, Århus, Sheffield Wednesday och jag har säkert glömt någon klubb också.
Hur som helst, alla gnagare är nu åter helt säkra på SM-guld och frågan - också denna gång - är bara med hur många poäng laget vinner SM-guld 2008.
Vi andra, som ser lite mer nyktert och relevant på saker och ting, anser nog att denna, om någon, värvning kan betecknas som en chansning.

Dessutom skriver jag - och säkert många med mig - under på den fråga som min vän Riskkapitalisten ställde häromdagen: "Hur många idag levande svenskar har egentligen sett Bojan Djordic spela fotboll live?
Jag har i alla fall aldrig gjort det och jag kan inte påminna mig att någon jag pratat med någonsin nämnt att de sett denne Bojan Djordic spela fotboll live... eller ens på TV, när jag tänker efter.

Men.
Låt de små liven där uppe i norra förorterna tro att de vinner sitt SM-guld.
I Expressen häromdagen drömde för övrigt nämnde Bojan om landslaget.
Det lär nog stanna vid en dröm, liksom aik-anhängarnas dito om ett SM-guld.

Ty Bojan har ännu vid 25-årsålder aldrig varit ordinarie i ett seniorlag.

Läser att en 54-årig lärarinna från Liverpool som arbetar i Sudan riskerar 40 piskrapp, ett halvårs fängelse eller böter.
Vad hon gjort sig skyldig till?
Hon döpte en nallebjörn till Muhammed.
Enligt polisen eller Sudans utbildningsdepartement är det tydligen en förolämpning mot den så kallade islamiske profeten.

Man baxnar...
... men jag ser också helt klart stora likheter mellan sudanska myndigheter, afghanska män och i Sverige boende turkiska fotbollssupportrar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Hej Gary.

Stort tack för all din tid. Fick verkligen uppleva Moskva i Speedfart tack vare dig. Hör av dig om du kommer till stan!
Kram, Anna

Anonymous said...

Ja du Anna , speedfart det känner jag igen från vår vän , tror ingen fått se alla Londons sevärdheter så fort som när Gary speedade runt med mig där!
Snabbt och effektivt som han brukar säga!
P.s Gary , jag väntar på en inbjudan till Moder Russia.

//Ö