There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

4/11: Miss Baltic Sea och jag. Varför inget om att TV 4-journalisten är bög? Porr och fotboll funkar. Cesc... bäst i världen.

4 November 2007

Av någon anledning dras vackra människor till mig.
Flighten mellan Helsingfors och Stockholm häromdagen var inget undantag.
Min bänkgranne visade sig nämligen vara Sveriges representant i skönhetstävlingen Miss Baltic Sea.

Nu har inte programmet sänts på finsk och baltisk TV ännu, så jag har lovat att inte avslöja hur tävlingen slutade.
Men jag kan skriva så mycket att min bänkgranne gjorde bra ifrån sig.
Hon var dessutom så trevlig att jag kunde svälja att hon är från Göteborg. Svenska Miss Östersjön visade att det finns undantag även i landets dörrmatta.

Jag gjorde dock tydligt klart för henne vad jag tycker om Göteborg och göteborgare, i allmänhet... men hon "köpte" det eftersom även jag var/är trevlig.
Dessutom hade hon och jag exakt samma åsikter om den svenska synen på kvinnlighet och hur allt kvinnligt behandlas och betraktas i Sverige.
Och det var inte positivt, om man säger så.

Kartongarbetaren har skickat mail och påminnt mig om att han vann vadet från i våras.
Ni minns vadet om vilka som skulle komma högst av Peking och Bajen i respektive serie.
Jag anser ännu att handicap-systemet gynnade kartongarbetaren och Peking å det grövsta, men tänker inte tjafsa.
Han ska få sina pengar... vilka han enligt egen utsago ska spendera på bira och - lämplig - fotbollsmatch på sportpub.

De senaste tidens Anders Pihlblad/Ulrica Schenström-affär har verkligen övergått all rim och reson.
Ni vet TV 4-journalisten från Norrköping som pussades med statsminister Fredrik Reinfeldts närmaste medarbetare.
Nu var det Schenströms lögn om volymen på hennes alkoholintag som fällde henne...
... men jag tror att historien aldrig hade gått så långt om någon av de inblandade eller någon annan direkt hade pekat på att detta inte var någon kärlekshistoria mellan en journalist och en ledande poltiker, vilket var fokus från början.

Anders Pihlblad är bög med pojkvän och allt och hade detta ventilerats från början, så hade nog historien också "dött" relativt snart.
Jag hävdar också med en dåres envishet att även politiker ska få vara dyngraka på krogen.
Krogen - Judit & Bertil - där allt utspelade sig har fått fantastiskt reklam under hela affären och när jag själv var förbi häromdagen, så hade de ett otroligt roligt och passande erbjudande:
"Veckans vinpaket. 19 glas för endast 945 spänn".
Tyvärr hade jag inte tid för 19 glas... men fyndigt var det.

Såg toppmatchen Arsenal-Man U med den norrländske frilandsjournalisten på ett katastrofalt dåligt, misskött och avsaknad av service-O´Learys på Kungsholmen.
Men, kort och gott... det en fantastiskt fotbollsmatch. Och gott folk... AFC:s Cesc Fabregas.
I dagsläget måste han vara världens bästa fotbollsspelare.
Och han är ännu bara 2o år.

Säga vad man vill... men den franske akademikern (Arsene Wenger) kan producera och utveckla världsspelare.
Jag trodde aldrig jag skulle säga eller skriva det och jag trodde aldrig att det skulle hända under min livstid... men Diego Maradona kan om några år tappa position som världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Så bra är Fabregas.

Den här spalten är som bekant allt annat än aikååå-vänlig.
Men jag tycker att det är coolt om Berth Milton köper in sig i AIK.
Han och hans Private har gjort mer än någon annan att göra porren rumsren.
Bolaget är börsnoterat i New York, Private var de första att satsa på bästa möjliga kvalité både på det materiella och mänskliga (om ni förstår vad jag menar) och svensk fotboll behöver få in engagerade och professionella entreprenörer och affärsmän.
Dessutom är AIK:s ledning de sista som ska uttala sig i etikfrågor.

Det finns bara ett problem.
Varför väljer Milton just råttorna från Solna?
Han kunde ha valt Bajen istället. Vi behöver stöder mycket mer.

Nåväl, nidläktarsången "Alla suger kuk i AIK" kommer onekligen att få ny innebörd i framtiden och det är inte utan att jag är väldigt nyfiken på hur AIK:s matchprogram kommer att se ut.
För att hålla mig till ämnet, så anser jag fortfarande att Hammarbys bästa och roligaste period var när Mr Heavy Metal såg till att herrtidningen Aktuell Rapport på olika sätt stöttade Bajen Fans.
Det var tider det... och inte fan var det krigsrubriker i tidningarna för det.

Men det var, som sagt, andra tider då.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Roisin Dubh said...

Nja, "inga krigsrubriker" vet jag inte om det stämmer helt korrekt. Efter att jag fått fem spelare i Hammarby Hockey att göra reklam för AR i Expressen - eller om det var Aftonbladet - endast iklädda några enstaka skydd så blev det ett jävla liv på damfotbollen(!). Och jag fick ju försvara min briljanta reklamkampanj (som för övrigt Aftonbladet - eller om det således var Expressen - omedelbart ringde och ville överta) i Sport Stockholm på radio. Men andra och roliga tider var det!

Anonymous said...

Exakt... det var andra - och roligare - tider då.
Jag gissar att det är du, TJ, som är Mister Heavy Metal.