There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

20/11: Millionaire Fair - en ocean av lyx. Kallt på Råsunda på vintern. AB på dagisnivå.


20 November 2007:

Till veckoslutet är det åter dags för den - troligtvis - enda mässan av sitt slag i världen, Miljonärsmässan.
Det är tredje året för Millionaire Fair i Moskva och mässan utger sig för att vara "världens största mässa för lyxartiklar, lyxprodukter och lyxservice.
Jag kvalar på långa vägar inte in för att kvalificera mig monetärt till denna mässa, men jag räknar med att även i år greja biljett och vara på plats på VIP-invigningen.


Det är en rätt fascinerande upplevelse.
Men vad kan man vänta sig i en stad där det finns många som har ofantligt mycket pengar och där ALLA som har något sånär med pengar ä l s k a r att visa det på olika sätt och vis.

Ta Maybach eller vilken bil ni vill... inte i någon annan stad i världen ser man så många ex dagligen av dessa bilar.
Bilar som man
vänder sig om efter på gatan i Stockholm går det 13 på dussinet av här.
Eller ta hotellpriserna... där snittpriset för en natt inne stan vissa veckor startar på en sisådår 700 euro.

Så här skriver Millionaire Fair bland annat om sig sjävla:
"... will open its doors for a third time to connoisseurs of luxury living. Unique and extravagant goods and services will be presented to an exclusive public audience."
"Millionaire Fair is more then an exhibition, it's a lifestyle. It's a wonderful world of luxury."
"The goal of the exhibition is to impress. That's why the participants of Millionaire Fair are o
nly companies that offer the most interesting and unique goods — those that millionaires have never seen before."

Det är väldigt många vackra människor, det är väldigt mycket lyx och det kryllar av osannolika saker som man kan undra vad folk använder till.
Jag ska i alla fall även år ta mig till badkaren (eller mindre swimmingpooler, om man så vill) för att se årets modeller (av badkaren) samt till den där lilla bondgården som man kan köpa, då ingår även hästen, tror jag.
Ni kan ju ta en titt på videon här intill och se vad ni själva tycker.

Sverige möter Lettland i morgon i
sista EM-kvalmatchen.
Lettland kvalificerade sig visserligen - mycket överraskande - till förra EM-slutspelet, men vattnet har runnit motströms för letterna sedan dess och tar inte Sverige poäng på Råsunda... ja, då har blågult inget i Schweiz/Österrike att göra.
Tittar jag på det egoistiskt, så skulle det på sätt och vis vara rätt skönt... eftersom jag ska lägga av att följa fotboll efter EM blir ett EM utan Sverigeen mer långdragen och icke så nervös avvänjning.


Nåväl... större under än en lettisk seger mot Sverige har ju skett och det fina med landslagsfotboll är att spelarna oftast visar sanslöst stort hjärta, trots att laget inte har något att spela för.
Kolla bara Israel mot Ryssland den gångna helgen.
Fånarna i Svenska Fotbollförbundet är dock på fullaste allvar förvånade att det "bara" sålts drygt 20 000 biljetter till matchen mot Lettland.

För det första så är det många fler än på den tiden (80-talet och större delen av 90-talet) när fotboll var fotboll och den var som bäst.
För det andra är det snart december och sannolikt svinkallt på Råsunda.
För det tredje så hade nog de flesta "bönder" (eftersom det enbart är de som ser landskamper live på Råsunda) räknat med att Sverige redan skulle vara klart för EM.

Nu är det bekräftat att den framgångsrike entreprenören Berth Milton äger närmare tio procent av aktierna i AIK.
Jag hade fortfarande hellre sett honom som ägare till Bajen.
Mest undrar jag dock fortfarande om "Alla suger kuk i AIK" blir nästa års läktarsång på de allsvenska arenorna?
Och gissa om jag längtar till när aikååå flyttar till nya nationalarenan och - om - Black Army stämmer upp i... "... vi ser hur solen stiger över Swedbank Arena"?!

Världens mest patetiska och lögnaktiga tidning, Aftonbladet, har två helt sjuka grejer idag.
Dels rubriken "Svensken som kan fälla England".
Vad i h-lvete är det för rubrik och vinkling?
Jag som trodde att det var kroatisk kunskap och talang eller engelsk okunskap och talangbrist som kan fälla avgörandet.

En annan rubrik är "Skandaldomare dömer Sveriges ödesmatch".
Maken till låg nivå får man leta efter.
Det var ju knappast Wolgang Starks fel att Valencias och Inters spelare slogs och jagade varandra efter Champions League-matchen förra året.
Däremot gjorde han ett utmärkt jobb i att utdöma straffen vid och efter händelsen.

Att han gav tre spelare rött kort för bland annat en "player tunnel punch up" mellan Celtic och Barcelona för tre år sedan, anser jag vara oerhört vaksamt, initiativkraftigt och resolut agerat.
Tänk om alla domare agerade likadant.

Vild attack på mig, bland i kommentarsfältet, på grund av mitt förra inlägg i den här anspråkslösa spalten.
Jag är dock mest förundrad över varför vissa har så svårt att läsa och tolka det som skrivs?!
Är jag månne för otydlig?
Eller är det så att folk bara läser det man vill läsa...?!


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Aftonbladetja, man har väl slut förvånas. Allra värst är väl deras tendesiös artiklar om/mot Ryssland, och deras "fantastiska" samarbete med den "frispråkiga" Novaya Gazeta...

Six Pints of Bitter said...

Jag kan aldrig sluta förvånas.
Tidningen är så sjuk att man baxnar.
Jag skulle gärna vilja se hur det samarbetet ser ut egentligen?!
Framför allt hur urvalsarbetet med artiklarna ser ut.

Anonymous said...

Haha, alla suger kuk i AIK samtidigt som de "galgar" varandra!!!!