There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/8: Indiern börjar tappa förståndet. Maraton i högklackat. Celtic totalt utspelat.


16 August 2007:

Flög från Sheremetyevo idag. Mina vana trogen tittade jag till indiern på övervåningen och hans vana trogen så låg han där.
Naturligtvis läsandes Moscow Times.

Det är helt sanslöst, men indiern (eller vad han nu är) har bott på flygplatsen i snart ett år.

Jag börjar dock bli orolig för "min vän". Jag försökte tilltala honom, men han mumlade bara något obegripligt och vad värre är, så verkar det som att han börjar tappa både förståndet och synen.
Idag satt han med tidningen typ tio centimeter framför ögonen och högläste. Eller i alla fall mumlade hela tiden.
Å andra sidan är det inte helt konstigt att man blir sinnessjuk eller galen om man bott i en gång på Sheremetyevo-flygplatsen i snart ett år.

I Ryssland går kvinnorna oftast som kvinnor bör gå, alltså på höga klackar. Tyvärr missade jag i år min favorittävling och årets idrottshändelse alla kategorier: mästerskapet i löpning i högklackat.
Tydligen var det också något slags Maraton i högklackat i år.
Otroligt klantigt av mig och helt enkelt oförlåtligt.

Var på Råsunda ikväll och det som skulle bli Bajens nästa steg mot gruppspel i Uefa Cupen.
Det såg också länge ut att bli så. Bajen körde fullständigt över Fredrikstad i 70 minuter och borde haft 4-0 eller 5-0 istället för 2-0.
Istället kontrade norrmännen in en reducering och nu blir det tufft i returen.

Det var också lite skillnad i publik jämfört med matchen jag var på igår. Det var 67 000 på Luzhnikistadion på Champions League-kvalet mellan Spartak Moskva och skotska Celtic igår.
Celtic, som brukar skryta om att de är ett av världens
populäraste lag, hade 150-200 man på sin sektion.
Pinsamt dåligt.
Det brukar vara fler irländare på min sportbar när Irland eller Celtic spelar.

Mina lag är Cska Moskva och Rangers i Ryssland respektive Skottland så jag kunde se matchen helt neutralt.
Men det var ruggigt bra stämning läktaren och det var extremt länge sedan jag såg ett lag bli så utspelet som Celtic igår, men ändå få med sig oavgjort hem.
Här snackar vi om andan i halsen och komma undan med blotta förskräckelsen... eller vad det nu heter.

Jag tyckte verkligen oerhört synd om Spartak. Och det gör jag sannerligen inte ofta.
Säkerhetschefen var för övrigt helt knäckt. Han fick inte ledigt från jobbet, så medan jag njöt av bollen tvingades han spänna musklerna i Moskvakvällen.
Extra roligt var det att skicka sms ikväll. Hans aikåååå förlorade nämligen sin Uefa Cup-match mot Metalurgs Leipaja från Lettland.
Metalurgs!!!
Hade jag varit aikåååå:are, så hade jag nog funderat på att dränka mig en kväll som denna.

Har en polare som jobbar på Swissotel i Moskva. Celtic bodde där i tre nätter. De hade med sig 53 man, hade 35 enkelrum och resten av dubbelrum plus två rum som tömdes på möbler och gjordes om till läkar- respektive massagerum.
Ni som följer den här spalten vet hur svindyrt det är att bo på hotell i Moskva.
Men det är en annan nivå när Celtic spelar i Europa jämfört med till exempel svenska lag. Tror inte att Elfsborg hade med sig 53 man till Valencia.
"Världens bäste korvförsäljare" sms:ade efter matchen och han ansåg att Celtics pengar var välinvesterade.
Jag har svårt att säga emot honom efter 1-1.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

No comments: