There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

21/8: Porec perfekt bas för EM 2008. Elva timmars fotboll pĺ Metelitsa.


21 August 2007:

Har hunnit med en del de senaste dagarna: Venedig, Udine och Trieste i Italien. Ljubljana, Domzale, Bled, Koper och del alpbyar i Slovenien samt sol o bad i Porec, Vrsar och Rovinj i Istrien i Kroatien.
Jag kan konstatera följande:
* Venedig har blivit billigare.
* Slovenien är vackrare än nĺgonsin.
* Istrien har fortfarande den behagligaste solen och Europas absolut bästa badvatten.

Jag skulle väldigt gärna vilja se träningsmatchen Bosnien-Kroatien i Sarajevo ikväll, men det geografiska avstandet är tyvärr lite för langt.
Far se matchen pa TV pa Engelska Puben i Porec istället.
Det stället väcker för övrigt minnen.

Under fotbolls-VM 1990 hade jag och tre polare Porec i Kroatien som bas och pendlade till Turin och Genua i Italien.
Pinsamma och förnedrande 1-2, 1-2, 1-2 är vad historieböckerna skriver om Sveriges insats i detta fotbolls-VM.
Innan vi hade detta facit stämplat i pannan sa dominerade vi, som pa den tiden var unga, vackra och hurtiga, Engelska Puben i Porec varje kväll.
Alla visste snart vilka de fyra svenskarna var; barpersonal, vanliga turister och inte minst de manga skotska fansen som ocksa hade sin bas i Porec.

Trevliga som vi var (och fortfarande är), var vi naturligtvis vänner med alla, men inför Skottlandmatchen var vi ocksa VÄLDIGT segersäkra och kaxiga.
Sverige torskade, som bekant, och när vi kvällen efter gick mot Engelska Puben tvekade vi väldigt, väldigt, väldigt länge om vi skulle ga in.
När vi till slut visade oss i dörröppningen inträffade nagot jag aldrig upplevt - och sannolikt aldrig kommer att uppleva igen - att en stimmig pub med hundratals gäster tystnar pa sekunden.

Under nagot som verkade vara en evighet var det absolut knäpptyst, man kunde verkligen höra en knappnal falla. Alla riktade blickarna mot de fyra - nu inte sa kaxiga - svenskarna.
Denna "evighetstystnad" bröts när nagon av skottarna skrek: "The Swedes are here" och stället exploderade i ett jubel.
Jag vill minnas att vi blev bjudna pa allt denna kväll och ni kan saledes tänka er vart tillstand morgonen efter.

När jag var pa Engelska Puben igar kväll sa mindes en bartender mig fran fem ar sedan.
Jag och golfjournalisten tillbringade ett gäng kvällar där veckorna innan Hammarby skulle möta Partizan Belgrad i Champions League-kvalet.
"Ert lag skulle möta Partizan och tyvärr piskade de dit er ordentligt", sa han när han kom pa vem jag var.
Jag är oerhört imponetad av professionella bartenders.

Under fotbolls-EM i Österrike/Schweiz nästa sommar är de naturliga baserna givetvis Kroatien och Slovenien.
Bara att hoppas att Sverige hamnar i Klagenfurt, da blir det riktigt nära till matcherna.

Pa tal om fotboll. Mr J var i Moskva den gangna helgen och han vigde söndagen at fotboll pa sportbaren Metelitsa.
Han inledde med Man City-Man Utd och rundade av med Bajen-Halmstad elva (11) timmar senare.
Jag är djupt ocksa imponerad av detta och Mr J ska ha all heder för sin insats.

Det kan dock inte riktigt betecknas som "världsklass" eftersom han inte stannade ytterligare tva timmar och sag Real Madrid-Sevilla.
Men a andra sidan är han är ursäktad. Efter elva timmar pa Metelitsa hade han inte ens sett om Carlstad United spelade nästa match pa TV.

Platslagaren skickade SMS om att han ska till Metelitsa ikväll och se Finland-Kazakstan i EM-kvalet.
Det känns dock som att det inte blir lika blött som under Mr J:s besök.

Jag har ännu inte kommit över den fantastiska matchen jag sag i lördags mellan mitt Domzale och Maribor i slovenska ligan.
Domzale ledde med 1-0 när vi inom tva minuter fick tva man utvisade.
Det sjuka var att vi bara blev bättre och med nio man pa plan gjorde vi ytterligare tre mal och vann med 4-0.
Jag har aldrig upplevt nagot liknande.


6 comments:

Anonymous said...

Ja du , det var en härlig tid då -90 i Porec förutom då resultaten och vi som inför sista matchen redan planerat vår resa söderut.Men det gick visst inte som planerat! Hälsa "chefen"!
/Örnen

Anonymous said...

Hmmm Tjeckoslovakien på midsommarafton i Bari om jag inte minns fel? Tågresan inplanerad o allt för vi skulle ju bara krossa Costa Rica och gå vidare. Samma Costa Rica som vi skrattade åt skottarna för då de torskat mot detta bonkagäng i premiären.
17 år sedan men det känns som igår. Någon som kommer ihåg vem som körde hem den natten då vi varit på puben nämnda kväll? Säkert PP som inte hade körkort och det var några skapliga resor vi gjorde därifrån efter stängningsdags haha
Kommer ni ihåg albanerna som vi trodde var några tyska bögar som skulle göra upp efter ett besök på någon nattklubb? De trodde vi var tyskar också så när de insåg att vi var svenskar så var allt lugnt hehe
/F

Anonymous said...

Vill minnas att det var antingen G.S eller jag som körde kväll o nattetid under VM-resan , men det är som sagt inte lätt att minnas allt efter att intagit div. drycker på Engelska puben. Kommer ihåg att jag lyckades köra fel ett antal gånger i lilla Porec o då är förmodligen promillehalten ganska hög!
Jadu , situationen med Albanerna var allt annat än trevligt.
//Ö

Anonymous said...

Har ett svagt minne av att jag låg lutad över ratten och försökte se vägen hem med glada tillrop åt vilket håll vi skulle :)
Kommer även ihåg hur asfalten blev halare än is när det regnade. Ingen lek att köra bil i det landet :)
Dags att lägga ner Engelska ligan eller vad säger du TÖ? 6-0 senast och toppar tabellen enkelt redan nu så det är bara att dela ut bucklan hehe
//JF

Anonymous said...

Ja du J.F det ser verkligen bra ut men vågar fan inte va för kaxig ännu för då går väl säkert Arsenal om t.o.m och då vet vi ju vad som väntas från vår vän! Märkligt att han inte nämt sitt lag som vinnare ännu , har han redan trappat ner sitt fotbollsintresse?

Anonymous said...

Helt rätt Ö men det är så skönt med en bra start för en gångs skull.
Det gör en lite orolig att G.S. ligger lågt så här i inledningen, det brukar ju vara tvärtom :)
Men skrattar bäst som skrattar i Maj antar jag...
/JF