There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

25/8: Alitalia ska hyllas... men Italien ännu ett u-land


25 August 2007

Flyger Alitalia och åter konstaterar jag att bolaget har oförtjänt dåligt rykte och oförtjänt dålig ekonomi.
Servicen är bra, såväl mark- som ombordpersonalen är trevliga, priserna är hälften av vad Air/France, Lufthansa, SAS och British Airways kan erbjuda och trots att bolaget är italienskt är det ordning reda både på flygplan och flygplatser.

Sitter på Malpenza i Milano och räknar med att Alitalia tar mig hem i tid så att jag hinner se BP-Hammarby på Stockholms Stadion i eftermiddag.
Jag skulle dock inte suttit här - och framför allt hade jag varit många tusenlappar rikare - om det italienska vägsystemet funkat lika bra som Alitalia.
Missade nämligen flyget från Venedig till Stockholm igår - och det berodde på att bilfärden från Slovenien till Venedig tog typ fyra timmar längre tid än vad den "ska göra".

Och nej... i det här fallet funkar det inte med att jag skulle "planerat" eller "åkt tidigare" eller något annat.
Jag "kan" vägen mellan Trieste och Venedig mycket bra, men vägbyggena var fler än vanligt och framför allt var köerna till betalstationen innan Venedig över två timmar.
På hotellet igårkväll såg jag att även nyheterna på italiensk TV rapporterade om detta.
Och det ska till något exceptionellt om TV ska rapportera om köer i Italien.

Det som gör mig heligt förbannad är dock avsaknaden av logik när det gäller Autostradan.
Ska man ta betalt för en motorväg ska bilisterna naturligtvis betala på den avfart man lämnar motorvägen.
På det sättet får man också en naturlig och jämn trafik. Men i det här landet dyker betalstationerna ofta upp mitt på vägarna - med sjuka köer som följd.
Jo, jag vet att "systemet" inte är byggt för eller klarar av att byggas om till denna logik... men det är ingen ursäkt.
Italien är och förblir ett u-land på många områden.
Framför allt när det gäller fotbollsarenor, politik och vägsystem.

Undrar just om jag kan stämma någon på alla de pengar gårdagens äventyr kostat mig.
Hursomhelst, så har jag nu bestämt att jag ska inleda en bojkott mot Italien. Jag ska hålla mig i från detta land så länge som möjligt.

Körde en väldigt massa mil längs med Dalmatiens kust i veckan. Jag hade glömt att det var såååå mycket sten och klippor. Men det är en cool och vacker väg.

Plåtslagaren har inte meddelat hur onsdagskvällen på sportbaren Metelitsa i Moskva utvecklade sig, men jag förutsätter att Finland-Kazakstan i EM-kvalet inte blev lika "tung" som när Mr J tillbringade ett halvt dygn där den gångna helgen.
Själv såg jag Bosnien-Kroatien, 3-5.
Kroaterna såg riktigt bra ut och jag kan inte tänka mig att de tappar ledningen i sin EM-kvalgrupp.
Det innebär att det blir en sanslös kamp om andraplatsen mellan England, Ryssland och Israel om andraplatsen.

Svennis hyllas som en gud i England efter Man Citys tre inledande matcher.
Med all rätt.
Och åter kan man konstatera att England skulle behållit Svennis som förbundskapten.

Jag gillar inte att spela emot mina egna lag... men jag har en känsla av att Man City slår Arsenal på Emirates Stadium idag. Det är bra odds på det också.
En "säker" trippel; Man City borta mot Arsenal, Domzale borta mot Primorje och Glasgow Rangers borta mot Kilmarnock.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: