There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

29/8: Glöm hyllningen till Alitalia. Cigg på flygmässa.


29 August 2007:

Jag var lite för snabb i hyllningen till Alitalia i mitt förra inlägg, som ju skrevs på Malpenza.
Strax efter att jag skrivit nedanstående rader... så meddelandes det att flighten till Stockholm var försenad i två timmar.
Ytterligare några minuter senare kom nästa meddelande: fyra timmar försenat.

Ajöss till BP-Bajen alltså och adjö till alla dessa många tusenlappar som jag investerat för att åka till Stockholm för att se matchen.
Som ni förstår så var, och är, jag mäkta irriterad på Alitalia.
Glöm således vad jag tidigare skrivit om Alitalia. Det stämmer inte längre.

Det tragikomiska i sammanhanget var att vi vid inflygningen flög så lågt över Stadion att jag såg spelarna på planen. Dock såg jag inte resultattavlan.

Nåväl, tillbaka i Moskva konstaterar jag att hösten kommit till den ryska huvudstaden. Igår och idag är det bara 20 grader... så kallt har det inte varit sedan första veckan i maj.

Jag missade den gångna helgens flygmässa i Moskva. Det var tydligen närmare en miljon besökare.
Ta det ggr 350 rubel (ca 90 kr), så kan man kan konstatera att det antagligen var en god affär för arrangörerna.
Enligt vad jag läst mig till var det också sedvanlig rysk organisation på kalaset; timmar att bara komma in på området, för få försäljningsställen för mat och dryck, få och smutsiga toaletter.
Kritiken från framför allt utländska besökare var inte nådig i medierna.

Plåtslagaren var på plats en av dagarna. Bilden han mailade mig (här bredvid) säger också en del.
Flygbränsle och cigaretter passar vanligtvis inte så bra ihop... men som Plåtslagaren skrev konstatarande "...gissa hur många som rökte samtidigt som de lutade sig mot flygplanen?"

Vis av erfarenhet kan jag svara... "många".
Plåtslagen skrev vidare: "Kolla den ryska officerens skor under representativa samtal med allmanheten".
Inte heller detta förvånar mig.

Kartongarbetaren påminde mig om den bokade resan till Bari i Syditalien 1990. Fan, jag hade glömt hur segersäkra vi var inför Costa Rica-matchen.
Jag räknar med att körningar för 17 år sedan är preskriberat, så vi behöver inte diskutera det längre.
I övrigt... så var det P.P som drabbades värst av albanerna då han lyfte från marken av käftsmällen.

Missar Fredrikstad-Hammarby på torsdag i Uefa Cupen, men jag räknar iskallt med att vi går vidare och då med mig på plats i nästa omgång.

Bajen Speedway är klart semifinal i Elitserien. Det är en makalös framgång och sannsaga. Det blir ta mig fan SM-guld i år.

Den kommande helgen ska jag ägna åt festligheter (Moskva fyller 860 år, vilket kommer att firas med sedvanlig pompa och ståt redigerat av borgmästaren Juri Luzhkov och Rysslands tyngsta fotbollsderby; Spartak Moskva mot mitt Cska.
Vi har inte en torskat mot dem sedan 2003. Men jag är riktigt orolig inför helgen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: