There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

4/8: Fint fotbollsfrämmande. Turist på floden. Fallskärmsfylla.


4 August 2007:

Mycket fotboll igår. Först var det lottning i de europeiska cuperna och eftersom Bajen är med, så var det extra spännande.
Lottningar är för övrigt bland det bästa jag vet här i världen och gissa om jag fick full valuta för den investerade tiden framför datorn när Bajen drogs som absolut sista lag vid lottningen i schweiziska Nyon.
Vi fick Fredriksstad, för övrigt.
De måste vi bara slå.

Fredagskvällen i Moskvas hällregn vigdes också åt fotboll. Det är fint främmande i stan och rätt bra kvalité också, kan man väl säga.
Först Milan-PSV Eindhoven följt av Lokomotiv Moskva-Real Madrid.
De fyra lagen spelar en träningsturnering i Moskva den här helgen. Cupen har för övrigt det passande namnet; Russian Railway Cup.

Sex miljoner euro har Lokomotivs ägare och investerade lagt ut för att få hit Real Madrid, Milan och PSV.
De där spelarna bor heller inte på Hotel Cosmos eller Hotel Ukraina, där idrottsmän vanligtvis brukar inhysas.
Nej, här är det Ritz Carlton och Hyatt Ararat som gäller... och ni som läser den här spalten vet vad en natt kostar där.

Lokomotiv-Real var rätt rolig. Loko ledde med 2-0 i halvtid och jag övervägde att gå hem, men stannade och fick se fem Real-mål efter paus.

Idag har jag varit turist. Tog mig en tur på Moskvafloden för första gången på sju, åtta år.
Det var rätt trevligt. Det fanns en bar på båten och även om jag sett allt tusentals gånger var det trevligt att åter se det från ett vattenperspektiv.
Luzhnikistadion, Moskvas universitet, chokladfabriken Röda Oktober, Peter den Store-statyn, Gorkijparken, Frälsarkatadralen, Kreml, Röda Torget och andra så kallade sevärdheter.

Tidningen Expressen har dagligen en så kallad webbfråga på deras sportsidor. I början av veckan var frågan: "Hur går det för Hammarby i Uefacupen".
Det känns som att en hel del bajare röstade:
* Åker ur i andra kvalomgången: 41%
* Till gruppspel, men sist i gruppen: 15%
* Vidare från gruppen, men inte längre: 8%
* Faller i semifinal: 2%
* Går till final och vinner Uefa Cupen: 35%

Hade jag röstat, så hade jag också lagt den på det sista alternativet.

Det var Fallskärmsjägarnas dag i Ryssland häromdagen.
Det var killar/män i blåvitrandiga tröjor över hela Moskva och i synnerhet i Gorkijparken.
Det firades rejält och tro mig, alla var fulla.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
























































No comments: