There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/8: Sommarpresent till korrupta trafikpoliser

13 August 2007:

Den osannolika hettan i Moskva har jag gjort att den här spalten inte uppdaterats på några dagar.
Ber om ursäkt för detta.

Denna sommars hetta har sannolikt också inneburit att det inte varit så lätt att få de notoriskt och ökänt korrupta trafikpoliserna att jobba.
Således fick de nyligen en "present" av myndigheterna. Fler och högre straffsatser för diverse trafikbrott.
Det är bra. Trafikdisciplinen är nämligen katastrofal i den här stan.

"Plåtslagaren" skickade mig de nya straffskalorna och jag noterar bland annat att böterna för att köra/parkera på trottoarer höjts från 100 rubel (ca 30 kr) till 2 000 rubel (ca 600 kr).
Mest intressant är dock att mobiltelefonpratande under körning utan hands-free numera är belagt med 300 rubel i böter.
Detta torde innebära att en hårt arbetande trafikpolis relativt snabbt kan bli miljonär.

Bland kvinnliga bilförare pratar nämligen ALLA i mobiltelefon medan kör och bland männen är väl siffran cirka 50 procent.
Med tanke på att det finns mer än tre miljoner bilar i Moskva, så är detta en guldgruva för de korrupta trafikpoliserna.
Jag tycker dock att straffen fortfarande är alldeles för milda. För att få bukt på den totala nonchalensen och katastrofala bristen på trafikvett måste man börja plocka körkorten av folk betydligt mer frekvent.

Såg mitt Cska slå FC Moskva i söndags. Livsviktig seger, men framför allt var det olidligt hett på föråldrade Dinamostadion som saknar tak.
80 procent av publiken satt i bar överkropp och svettades.

Säkerhetschefen trivdes som fisken i vattnet eftersom han fick möjlighet att exponera sin övertränade överkropp.

På tal om fotboll:
1) Jag är ruskigt glad för Svennis skull efter Man Citys seger i engelska ligapremiären.
2) Bajen vinner derbyt mot Djurgår´n idag. Min sportbar i Moskva kommer åter att få uppleva grönvit glädje.
3) Mr J promenerade på Söder tidigt en morgon häromdagen. När han gick förbi Zinkensdamm såg han att grindarna var öppna och att en fotboll låg på planen.
Mr J kunde inte låta bli att springa in på planen och jublandes skjuta bollen i mål inför ögonen på vaktmästare som bara skakade på huvudet.
Det är det närmaste Mr J kommer att komma att bli fotbollsstjärna.

Jag noterar till slut att det händer otroligt lite på nyhetsfronten hemma i Sverige.
Det finns ingenting att kommentera, och knappt något att bli upprörd över.
Och när inte det senare inträffar... ja, då är det nyhetstorka.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: