There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

31/8: Stilla i 14 filer. Vanuatu till VM? Partiska kommentatorer. Lokal georgisk fullservice krog.

31 August 2007:

Man märker verkligen att semestrar är till ända och att sommaren börjar lida mot sitt slut i Moskva.
Trafiken den här veckan har åter varit helt bisarr... även med Moskvamått mätt.
Igår stod det still på Trädgårdsringen i alla 14 filerna klockan 12.00.
Klockan 18.00 stod det också stilla.
Och klockan 21.30 stod det fortfarande stilla.
Man kan bli galen för mindre.

Det är nästan ett år kvar till EM i Österrrike/Schweiz, men redan nu har VM-kvalet till Sydafrika startat och leder så här i början av detta VM gör det lilla Söderhavsöriket Vanuatu.
15-0 mot Amerikanska Samoa i första VM-kvalmatchen imponerar onekligen. Om det sedan räcker ända fram till Sydafrika för Vanuatu återstår att se.
Tyvärr är det inte mycket talar för det.

Amerikanska Samoa är i ärlighetens namn inte så värst bra. Två dagar tidigare torskade de nämligen mot Samoa med 7-0.
Och minns jag rätt så förlorade Amerikanska Samoa i kvalet till Tyskland-VM mot Australien med typ 32-0.
Det förtar dock inte Vanuatus insats och jag har nu bestämt att jag kommer följa laget lite extra i detta VM-kval.

Hammarby gjorde en fantastisk match mot Fredrikstad i Norge igår. Tack vare en straff som en snäll rysk domare gav oss i slutminuten är vi vidare i Uefa Cupen och en stor del av fredagen har således gått till att spekulera i, följa och diskutera dagens lottning i Monaco.
Åter fick vi en drömlottning.

Portugiska Braga var det absolut "lättaste" vi kunde fått och jag kan bara konstatera att marknadschefen för Sveriges finaste förening åter gjorde ett mycket starkt jobb på plats under lottningen.

Lottningar är nämligen viktiga och komplicerade saker.

Jag hade, av olika anledningar, hoppats på att Bajen ska börja borta mot Braga.
Och marknadschefen ordnade också med Bragas representanter att matchdagen skulle bytas.
Allt frid och fröjd alltså... tills den där smutsiga förortsklubben från Solna plötsligt fick för sig att även de ville byta matchdagar med Hapoel Tel-Aviv.
Nu verkar det som att vi trots allt måste börja hemma i Stockholm mot Braga.
Jag h***r verkligen den där föreningen från Solna.

Enda möjligheten att följa Fredrikstad-Bajen igår var via webben och ffktv.no.
Låt vara att det är deras egen sajt och webb-TV, men jag har ALDRIG hört så partiska kommentatorer i hela mitt liv.
Det var oerhört underhållande att höra dem sanslöst upphetsade VARENDA gång bollen kom närmare än 25 meter från Bajens straffområde.
Gissa hur underbart det då var att vi fick den där straffen på slutet.
Dessutom skipades rättvisa. Vi skulle ha vunnit med 5-1 på Råsunda för två veckor sedan.

Jag är fortfarande förbannad på Alitalia.

Jag följde med "Australiensaren" att kolla på en lägenhet nära Belorusskaya idag. Om han får den kommer han att få en riktigt skön lokal sylta att hänga på.
En georgisk krog i ett fallfärdigt hus som enligt "ryttaren" på gatan erbjuder allt från bröllopsmiddagar och banketter till take-away shaslyk (grillspett).
Här pratar vi om fullservicekrog.
Moskva när det är som bäst, med andra ord.

Det har regnat i Moskva idag. I helgen firar Moskva 860 år... och oddsen är obefintliga på att det kommer att vara strålande väder i morgon.
Regn får inte förstöra denna födelsedag.
Det ser borgmästare Luzhkov och hans flygplan till... med sönderbombade moln.
Någon som sätter emot?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

No comments: