There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

3/9: Moskva - 860 år. Krossa skivbolagen.

3 September 2007

Det har varit stor födelsedagsfest i Moskva i helgen. Stan har fyllt 860 år.
Själv är jag alltid lika barnsligt förtjust i att se huvudgatan, Tverskaya, och den stora Trädgårdsringen helt tom bilar.
Det händer en eller två gånger om året... och de gångerna är Moskva en riktigt gemytlig stad.

För er som gillar siffror och statistik... så kan det meddelas att cirka 21 000 poliser och militärer var i tjänst i helgen. (En av dem bevakade scenen utanför borgmästarens residens med fantastiskt tålamod och rörde inte en min trots att många gjorde grimaser och försökte få honom att skratta.)
Festligheterna kostade varje Moskvabo 1 rubel och 67 kopek (cirka 50 öre).
18,5 miljoner rubler kom från stadens budget medan sponsorer investerade 48 miljoner i födelsedagspartyt.

Cirka 3,5 miljoner människor beräknas ha befunnit sig på gator och torg, bland dem dock knappast de mellan 200 000 och 1 000 000 som klassas som "illegala invandrare".
Borgmästaren och stans starke man, den populäre Juri Lushkov och
hans myndigheter proklamerade nämligen att alla illegala invandrare man kunde hitta innan och under födelsedagsfirandet skulle deponeras.

Jag var bland mycket folk även igår.
Landets största och viktigaste fotbollsderby mellan Spartak Moskva och mitt Cska Moskva.
Och jag lovar att det är riktigt coolt med ett fullsatt Luzhnikistadion. Cirka 80 000 och svartabörspriserna utanför var
sanslöst höga med ryska mått.

Bäst av allt. Cska kvitterade lååååångt in på övertid och vi har ännu inte förlorat mot Spartak sedan 2003.

Gissa om det var många långa näsor bland de 55 000-60 000 Spartakfansen som trodde att de hade vunnit.

Mr J skickade sms idag och påminde mig om att jag bara har 300 dagar kvar att njuta av
fotboll innan jag ska lägga av efter EM. Han är verkligen fascinerande engagerad i detta.

Frågan är dock hur jag ska klara mig utan fotboll efter nästa sommar?
Det senaste året har jag sett mer fotboll live och på TV än på många år... Okej, jag gillar ju schack, men det är dåligt med schack både live och på TV.
Hmmm... jag får fundera ut något nytt intresseområde.

Läser svensk media och konstaterar att den patetiska fildelningsdebatten är igång igen.
Patetisk eftersom musikbranschen för många år sedan hade alla chanser i världen att ta initiativet och "äga" nedladdningsbranschen.

Men gnidna som de var - och är - så fortsatte de att ta hutlösa 175-200 kr för en CD-skiva... så det är bara rätt åt dem.

De "stackars" musikerna då?
Nja, precis som den moderna fotbollen tjänar mer pengar på TV-avtal än betalande publik så - bör åtminstone - artister tjäna mer pengar på konserter än på CD-skivor.
Jag har sjukt svårt för skivbolagsbrans
chen och hoppas den snart krossas.

När jag var liten så spelade vi in musik på kassettband från radion. Det kunde ingen stoppa. Inte heller lär någon kunna stoppa mig och andra från att ladda ned musik från nätet.




2 comments:

Anonymous said...

Schack l�r du inte komma l�ngt med n�r du l�gger ner fotbollen. Kommer ih�g v�ran VM-final d� jag sopade br�det med dina pj�ser.
Platsen var Tr�dg�rdsgatan d� denna batalj �gde rum och puben hette Peters om jag minns r�tt. Viktigast av allt var v�l �nd� att din kung l�g rakl�ng och bad om n�d n�r Kartongarbetaren spred sina listiga drag �ver de svartvita rutorna :)

Anonymous said...

He he , ska bli mycket intressant om G.S kommenterar schack inlägget då han som alla vet har fruktansvärt svårt att erkänna ett nederlag!! Ha ha ha!! No hard feelings G.S! /Ö