There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

14/9: Föd ett barn - och vinn priser. Yes... USA-damerna vann. Göteborg - Sveriges dörrmatta.


14 September 2007

Någon försöker göra sig lustig över att jag skulle ha förlorat ett schackparti för många herrans år sedan.
Lustig... är ordet.
För det första kan jag inte minnas när jag senast förlorade ett schackparti. För det andra väljer jag oftast motståndare som jag vet att besegrar.

Intressant att så många hört av sig på olika sätt gällande dam-VM och att ALLA som gjort det hoppades att USA skulle slå Sverige i dam-VM i fotboll...... "så att vi slipper att läsa, höra och se mer damfotboll i medierna".
Och givetvis blev det så. Sverige var föga förvånande chanslöst mot USA.
Det mest sjuka i sammanhanget är att svensk media på fullaste allvar trott att Sverige skulle ha någon chans.

I övrigt har jag fullt upp att fundera över var och på vad jag ska lägga min kraft efter att jag lagt av med fotbollen nästa sommar.
Jag och golfjournalisten har spånat en del kring detta de senaste dagarna i och med att vi gjort klart våra stall med fotbollslag säsongen 2007/2008, den sista säsongen som fotbollssupportrar.

Vi tog beslutet att lägga av med fotboll gemensamt för många år sedan i en bar någonstans efter att Österrike och Schweiz tilldelats EM, så nu måste vi hitta något nytt att intressera oss för.
Tåg, schack och rugby är intressen som ligger mig varmt om hjärtat och kanske är det på dessa jag nu - äntligen - kan lägga mer kraft.
För det är inte fy skam att plugga europeiska tågtidtabeller istället för dito fotbollstabeller.

I onsdags var det "Stora gökardagen" i ryska Uljanovsk, staden vid Volgaflodens strand som är mest känd för att vara Vladimir Lenins födelsestad.
"Föd en patroit" lyder parollen som ska öka stadens - och landets - födelsetal.
Tanken är att barnen ska födas den 12 juni (Rysslands nationaldag) och de som lyckas blir belönande med priser i form av pengar, kylskåp och andra varor.

Arbetsgivare gav personalen ledigt halva eller hela dagen... så man kan anta att det rumlades runt i sänghalmarna i Ulyanovsk.
President Vladimir Putin har tidigare beslutat om att kvinnor/familjer som föder sitt andra och tredje barn ska få en stor summa pengar.
Man kan förstå dessa "belöningsprogram". Rysslands befolkning sjunker av olika anledningar och här liksom i Västeuropa föder muslimska kvinnor tre, fyra barn medan ryska kvinnor föder ett eller inget barn.

Sverige och de flesta övriga västeuropeiska har ju samma problem som Ryssland... så - åtminstone jag - är stor supporter av "Gökardagar" även i Västeuropa.

Det diskuteras att göteborgsklubbarna Gais, Örgryte och Häcken ska slås samman och bilda "storklubben" FC Gothia.
För det första är inte Göteborg en storstad som Paris eller Köpenhamn (där man har lyckade exempel på sammanslagningar i form av Paris Saint Germain och FCK).
För det andra är förslaget ytterligare ett bevis på att allt som har med Göteborg att göra är patetiskt, genomsyras av lillebrorskomplex och att man har NOLL känsla för hjärta och känslor.

Örgryte och Gais är väl båda över hundra år och sådana klubbar slår man inte samman.
Nej, Göteborg är verkligen Sveriges dörrmatta där man torkar av sig skorna innan man kliver in i landet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Det är bara storstäder (inte för att jag tycker att Köpenhamn alls är ojämförbart med Göteborg, som jag personligen anser är Sveriges bästa fotbollsstad, på det planet) som får ha klubbsammanslagningar? Trollhättan, med runt femtiotusen invånare, har ett hyggligt lyckat projekt i den vägen. Är man mindre kanske målet med en elitsatsning också är det.

Örgryte och GAIS är otänkbara, men F.C. København som är en sammanslagning av två klubbar från 1876 respektive 1903 är bra? Pah.

//JJ

Six Pints of Bitter said...

Ingen regel utan undantag.
Som sagt, FCK och Paris Saint Germain är två - och de enda två - lyckade exemplen i modern tid.
Dessutom är det trots allt så... att ÖIS och Gais har sjukt starka traditioner och sådana klubbar slår man bara inte ihop.

Pedro said...

Ja, det så kallade vårdnadsbidraget är ju blaha jämfört med Putins familjepolitik, dessutom höjer han inte bensinskatten för ryssarna. KD kan slänga sig väggen...