There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

10/9: "Old car spotting" i Moskva. Vill köpa en Volga 3102. "Daghemsdebatt" om Björklund

10 September 2007

Ibland är Sverige ett sånt daghem att man baxnar.
Läste att det är debatt kring nye Folkpartiledaren Jan Björklunds "språkbruk" i hans tidigare karriär som militär.
Man kan bli mörkrädd för mindre.

I det militära får man (eller bör få) sparken om man INTE använder ord som "stridkuk" och "ludermässig".
I resten av världen alltså. I Sverige finns det tydligen tid och utrymme att debattera detta.
Snacka om att ha skygglappar för alla verkliga problem som finns.

Själv har jag den senaste tiden ägnat mig åt något så trevligt som "old car spotting" i Moskva.
För bara typ fyra, fem år sedan var denna "sport" hur lätt som helst. Numera är den oerhört svår.
Det finns garanterat ingen stad i världen där penetrationen av stora, nya och exklusiva bilar är så hög som i Moskva.

Sverige är ett bil-u-land i jämförelse. Vill man se det nyaste, dyraste, lyxigaste och coolaste i bilväg ska man inte besöka bilmässorna i Detroit, Genevé eller Frankfurt.
I Moskva finns allt sådant i överflöd. Halvt på skämt, halvt på allvar brukar man säga "att de finns här redan innan bilarna presenteras på bilmässorna".

Nåväl, "gamla-bilar spotting" blir desto mer intressant med dessa förutsättningar. Jag har tycker att jag lyckats hyfsat.
Då har jag ändå hittills bara "old car spottat" på gatorna i Moskva. Inte gjort det ute i regionerna eller hittat "pärlor" på någon bilskrot eller "bilkyrkogård".
Förresten var det länge sedan jag gjorde det senare. Måste göra det snart igen.

Jag är över huvudtaget sjukt svag för gamla sovjetiska bilar.
Okej, kvaliteten var (är) som den var (är), men ett pirrande lyckorus genomborrar min kropp när jag ser en riktigt gammal Volga, ett fint ex av "folkbilen", ukrainska Zaporozhets, eller världens genom tiderna sämsta bil, Moskvich, som lyckligtvis slutade produceras på 90-talet.

Också de klassiska Ladorna och Volgorna försvinner allt mer. Lada... som tur är. Volga... tyvärr.
En svart Volga 3102 med lättmetallsfälgar, insprutning och gardin i bakrutan är för övrigt min favoritbil alla kategorier.
Ni ser den svarta skönheten längst ned här bredvid.

Jag måste bara köpa en sådan innan man slutar att producera dem.
Jag var inne hos en Volgahandlare häromdagen och han sa att jag kan få en för under $10 000.
Köper jag den på fabriken i Nizhny Novgorod blir det ännu billigare.
Jag
kommer naturligtvis att köpa den på plats i fabriken.
Inte för att det blir billigare, utan för att jag då när jag kör tillbaka den blir varse om exakt vad det är för problem på just min bil.

Gick för övrigt just in på dn.se och aftonbladet.se och blev mörkrädd igen.
Båda tidningarna toppade sina sajter med "Tyskland rivstartade i VM, slog Argentina med 11-0".
Och?!?!?!

Det handlar alltså om dam-VM i fotboll - och det var inte ens Sverige som spelade.
Vilken j-vla prioritering och nyhetsvärdering.

Händer det verkligen inget annat i världen när man toppar med Tyskland-Argentina i en sport som på sin höjd lockar några hundra tappra till matcherna i Sverige.
Det kanske hade varit lite mer relevant att skriva om rugby-VM, världens tredje största evenemang efter fotbolls-VM och OS, som pågår just nu.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,














6 comments:

Anonymous said...

Intressant. I Sverige har vi "tid" att diskutera språkbruk då vår erfarenhet låter oss sätta oss i positionen Ett Jämställt Land. "Stridskuk" och "ludermässig" är förbaskade coola uttryck - hos 18-åriga stridskåta hannar. Men vi vuxna medborgare har kommit längre än så; vi använder intelligenta uttryck.

Six Pints of Bitter said...

En kort kommentar till detta bara:
Lumpen görs just av "18-åriga stridskåta hannar" som just i den åldern behöver höra sådana uttryck.
Vi - liksom de några få år äldre befälen - växer ifrån det med tiden.
Just därför är Björklunds dåtida språkbruk en patetisk kvasidebatt.

Roisin Dubh said...

Fan, Gary, du skulle passa bättre än man vågat hoppas på som beg. bilhandlare i Moskva!

Anonymous said...

Varför vi skulle behöva uttryck som förminskar andra och förhöjer oss själva är för mig oförklarligt. Det finns kanske en "pudel i kärnan" eftersom du tydligen behövde blogga om ett så "ointressant" ämne som tar upp människors sätt att se på varandra...
Förstår om det känns tryggt och ofarligt att blogga om miljövidriga bilar i jämförelse med nyss nämnda ämne :-)

Roisin Dubh said...

Jag förstår att föregående talare önskar vara anonym. Maken till kvasiinlägg var det länge sedan jag läste. Om nu denna blogg är så förbannat ointressant, varför lägger du då ned din dyrbara tid på att läsa den och lämna upprepade kommentarer? Som för övrigt är helt debila och inte svarar på författarens motsvar över huvud taget. Ludermässig, sa Bill. Stridskåt, sa Bull...

Anonymous said...

Gary,
Din blogg är kul. Rugby har en hel del intressanta fenomen - och personligheter. Här får du en länk till Sebastien Chabals (som f.ö. spelar i England) svar på en fråga från en engelsk journalist.
http://sport.fr.msn.com/HTML/iframes/i_bloc_player_go.html?g=3f36b4ec-499e-4743-a476-82819acb482e

//Kalix