There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

21/9: Historiskt på Luzhniki. Plocka körkortet från alla i Moskva.


21 September 2007:


BK Häcken var i Moskva igår, den lilla göteborgsklubben spelade Uefa Cupen mot Spartak Moskva och jag kände att jag bara var tvungen att gå dit en stund.
Dels för att se Teddy Lucic på Luzhnikistadion.
Dels för att Luzhniki har en kapacitet på 85 000 (det var typ en femtedels fullt igår) och det antagligen är första - och sista - gången Häcken kommer att spela på en så stor arena.

För min del handlade det således om att bevittna något historiskt, eftersom det tar Häcken typ fem säsonger (alla hemmamatcher inräknat) att totalt få ihop en publiksiffra som matchar Luzhnikistadions kapacitet.
Själva matchen var som att stjäla godis från småbarn för Spartak. Ryssarna förnedrade Häcken med 5-0, vilket lätt kunde varit ännu mer.

Satt helt still i trafiken ikväll vid Mayakovskaya. Inget är konstigt i den här stan gällande trafiken, men det var något som inte stämde eftersom klockan var åtta på kvällen och inget hände.
Det värsta är att trafik- och gatusystemet är konstruerat på så sätt att har man väl fastnat är det kört... man kan oftast inte svänga av, backa eller ta någon alternativ väg.
Efter cirka en timme kunde jag att konstatera att det - som vanligt - stod en bil parkerad som stoppade upp all trafik.
Den här gången en trolleybuss, som dessutom hade fastnat på en hög kant i sitt försök att passera den parkerade bilen.

Detta är inget ovanligt. Rättare sagt, är det extremt vanligt.
Man ser det varje dag, varje timme... ja, varje minut på Moskvas gator.
Det råder en TOTAL brist samarbete, en lika total brist på respekt för medtrafikanter och gångtrafik och naturligtvis en total avsaknad av sunt förnuft.
I alla diskussioner kring vad man kan och ska göra åt trafikkaoset i Moskva har man glömt det viktigaste och mest elementära:
* 1) att plocka körkortet från alla och låta alla ta om körkortet,
* 2) vara stenhård från myndighetshåll och inte acceptera någon korruption eller att folk (vanligtvis tjejer och kvinnor) köper sina körkort,
* 3) att myndigheterna ser till att landets 145 000(!!!) trafikpoliser gör sitt jobb och beivrar trafikbrott istället för att bara bry sig om att plocka mutor och TITTA när något händer,
* 4) börja utdöma kraftiga böter för trafikbrott och inte minst vansinniga parkeringar,
* 5) att man inför nolltolerans gällande trafikbrott och omedelbart plockar körkortet.

Jag är övertygad om att denna hårda linje är den enda som hjälper och det enda som kan få folk här att tänka efter före.
Ni ska också veta en annan sak; det finns inte p-vakter i Moskva.
Och det är OK, eftersom jag h***r p-vakter, men det förutsätter att det funkar i övrigt och att man snabbt forslar bort bilar som är felparkerade.

Så är det dock inte fallet. Utan här forslas istället bilar som står parkerade på stora Tverskayagatan bort, bilar som inte hindrar trafiken.
Tjejen med Volvon på bilden här bredvid kunde dock stå parkerad över en timme mitt i en utfart vid Pushkinskaya (så centralt man kan komma) utan att någon forslade bort bilen.
När hon kom tillbaka stod det tre trafikpoliser 20 meter ifrån bilen, ingen av dem reagerade.

När det gäller bristen på vett, etikett, logik och laglydighet är tjejer absolut värst.
Det är förbjudet att prata i telefon utan handset när man kör bil, men man ser INGEN tjej som inte pratar i telefon.
Ni skulle verkligen bli förvånade om ni såg hur vanligt det är att folk helt sonika bara stannar bilen i en trolleybuss-fil, låser och går in på ett kafé eller i en affär.

Lika ofta ser man parkerade bilar på spårvagnsspår, parkerade på in- och utfarter, parkerade typ en meter utanför entrén till en affär eller ett kafé.
Jag, som gillar bilar, tycker också extremt synd om bilarna. I det här landet skulle - åtminstone jag - ALDRIG köpa en begagnad bil.
Dels kan, i regel, folk inte köra bil eftersom de flesta är oerfarna och orutinerade, men fråga inte mig varför man ÖVERALLT ser förare som bränt upp (inte krypit upp) med bilen och ställt sig med ett hjul på trottoaren och liknande.
Dels... ja, det kan vi ta någon annan gång.

Hursomhelst, är det synd om bilarna.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

нацысты атляшти ат нашаво фустырьланду

Anonymous said...

Eftersom du uppenbarligen kan läsa svenska, så kan du säkert skriva kommentaren också på svenska.
Och, även jag som älskar, men även ser och inser bristerna och felen, i mitt (och uppenbarligen ditt) fosterland, kan bara konstatera att inlägget ju är fullständigt korrekt.