There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

6/9: "Jag vet inte" förbjudet. 16 liter vodka per person.

6 September 2007:

Är det något man kan bli oerhört trött på i Ryssland är det bristen på service.
För att inte tala alla de gånger man drivs till vansinne när man försöker få information från någon. I synnerhet när det gäller statligt och kommunalt anställda.

En annan som uppenbarligen tröttnat på detta är den unge borgmästaren Alexander Kuzmin, 33 år, i den lilla staden Megion i Sibirien.
Stan har bara 55 000 invånare, men ligger i den autonoma regionen Khanty-Mansiisk och Megian är allt annat än en vanlig rysk liten håla.
Khanty-Mansiisk producerar nämligen mest olja i hela Ryssland.
Och för att göra stadens tjänstemän "mer effektiva" har borgmästaren förbjudit uttryck som "Jag vet inte", "Det är inte mitt problem", "Jag kan inte" och "Och vad kan jag göra åt det?".

Det här låter som musik i mina - och sannolikt många andras - öron.
För gissa hur ofta man får höra dessa fraser i detta land.
Totalt har borgmästaren i Megion förbjudit 25 fraser och min högsta önskan nu är att Moskvas borgmästare Juri Luzhkov omedelbart inför samma förbud gällande dessa sanslöst nerverande fraser.

Helst skulle man införa ett förbud i hela samhället.

Om man använder någon av de förbjudna fraserna i kommunhuset i Megion så hotas man, enligt ett officiellt pressmeddelande, av sparken.
Min gissning är att Megion blir en mycket trevligare och lättare stad att leva och verka i nu när bland annat dessa fraser förbjuds:
* It's not my job
* I'm having lunch
* There is no money
* I was away/sick/on vacation
* What am I supposed to do?
* What can we do?
* I'm not dealing with this
* The working day is over
* Somebody else has the documents
* It's impossible

På tal om "svårigheter", så ska svenska Karlsson´s Vodka lanseras i Ryssland.

Flaskorna är onekligen riktigt coola och det är tydligen världens första färskpotatisvodka.
Men att lansera en vodka i Ryssland är inte det lättaste.

Förra året såldes 2,4 miljarder liter vodka i det här landet, det fanns 250 olika producenter och konsumenterna hade fler än 1 000 varumärken att välja emellan.
Vi pratar med andra ord om en minst sagt mördande konkurrens.

2,4 miljarder liter... det är otroliga mer än 16 liter per person.
Och ska ni veta att vodkaförsäljningen sjönk med tio procent jämfört med 2005.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: